Een interculturele uitwisseling biedt ook boeiende leeropportuniteiten voor de school en leerkrachten. Dat gaat zowel over de lange termijndoelstellingen van de uitwisseling als over de verworven competenties van de deelnemers. Impact is er op twee niveaus: op niveau van de leerling en op niveau van de school.
In de eerste plaats is dit een individuele leerervaring. Het verblijf in het buitenland biedt heel wat leerkansen en groeimogelijkheden. De leerling verwerft de competentie om zich aan te passen in internationale contexten, wordt zelfstandiger en flexibeler en leert omgaan met verschillende communicatiestijlen. Allemaal vaardigheden die zorgen voor meer kansen op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt het wereldbewustzijn van de student ook vergroot.
Hogescholen en werkgevers waarderen en begeren studenten die tijdens de middelbare school in het buitenland hebben gestudeerd, omdat ze algemeen worden erkend als flexibeler, onafhankelijker en vaardiger.
Naar het buitenland gaan tijdens de middelbare school verandert studenten en de manier waarop ze omgaan met de mensen om hen heen. Het helpt hen hun netwerk van vrienden uit te breiden, volwassen te worden als mensen, hun passies te ontdekken, hun vaardigheden te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen; die stuk voor stuk zeer waardevol zijn, vooral op zo’n jonge leeftijd.
Een ervaring in het buitenland tijdens de middelbare school is vaak gunstig voor de keuze van die student voor een toekomstige carrière. Studenten komen vaak nieuwe ervaringen tegen die hen helpen te begrijpen welk carrièrepad ze zouden willen volgen, door verliefd te worden op iets dat ze nog nooit eerder hebben geprobeerd, of door te beseffen dat ze niet kunnen zonder een activiteit die ze thuis hebben gedaan.
Studeren in het buitenland geeft studenten de kans om soortgelijke curricula te leren, maar op manieren die ze nog nooit eerder hebben gezien. Leren in een andere omgeving zal een jongere helpen om verschillende delen van hun hersenen te betrekken bij het leren kennen van nieuwe manieren van denken en nieuwe benaderingen voor het oplossen van taken. Vooral in de wereld van vandaag, waar ideeën en normen voortdurend veranderen, zal het veranderen van het onderwijs van een jongere en het leren van een nieuwe manier van probleemoplossing hen beter voorbereiden op een onbekende toekomst.
Ook op niveau van de school biedt een interculturele uitwisseling mogelijkheden. Het kan voor een leerkracht of school hét moment zijn om te werken rond culturele verschillen, diversiteit, actief burgerschap, de samenlevingscultuur als dynamisch gegeven en als een realiteit van diverse subgroepen. Tegelijkertijd kan de uitwisselingsstudent getuigen hoe bepaalde thema’s anders benaderd worden in het gastland. Denk maar aan verkiezingen, milieu, gelijkheid, omgaan met seksuele diversiteit, religie,…
Leerlingen die deelnemen aan een trimester-uitwisseling binnen Europa eindigen met het PEACEkamp. Tijdens dit kamp staan actief burgerschap, de Europese identiteit en zelfreflectie centraal. Hier zijn jongeren van over de hele wereld aanwezig die een trimester op uitwisseling zijn geweest binnen Europa.