De komst van een nieuwe leerling in de klas zorgt altijd voor wat opwinding en een andere dynamiek. Dat geldt zeker voor een uitwisselingsstudent. Een goede kennismaking is dus belangrijk. Hier vindt u handvaten voor een klasgesprek.
Volgende thema’s kunnen aan bod komen:
Waarom is de gaststudent aanwezig in de klas?
De student wil leren en ervaren hoe jongeren hier leven en school doorlopen. Het is een schoolprogramma, dus gaat de student iedere dag naar school.
Wie is de student?
Uit welk land, welke streek, welke stad komt de student? Hoe ziet een dag, een week… van een jongere er daar uit?
Studies?
Welke opleiding volgt de student in het thuisland? Naar welke school gaat de student? Hoe ziet een schooldag er ginds uit? Neemt de student aan alle examens, testen, toetsen en opdrachten deel op de gastschool?
Hoe ziet het verblijf van de student eruit?
De student verblijft in een gastgezin. Wanneer vertrekt de student terug naar huis? Wat doet de student buiten de school, in de vrije tijd? Wat zijn de oriëntatieweekenden van AFS?
De Nederlandse taal
De AFS’er zal zo snel en zo goed mogelijk Nederlands leren. Welke afspraken worden er in de klas gemaakt? Welke ondersteuning kan geboden worden?
Verwachtingen
- De gaststudent volgt school zoals de klasgenoten, maar is toch bijzonder want heeft andere gewoontes en spreekt een andere taal. Alles is vreemd en nieuw. Aanpassen vraagt veel energie en is erg vermoeiend.
- Wat zijn de verwachtingen van de student? Is dat realistisch? Hoe kan de klas daarin helpen? Wat zijn de verwachtingen van de klasgenoten? Hoe kan de AFS’er die bewerkstelligen?
- Het schoolsysteem kan zodanig anders zijn dat het erg vermoeiend is voor de buitenlandse student. Misschien is ‘stil zijn’ een vorm van onzekerheid die als ‘afzijdig blijven’ en ‘geen interesse’ wordt ervaren…
- De voor ons meest gewone dingen kunnen voor de gaststudent heel anders zijn. Compromissen vinden in het begrijpen, de dingen eens van de andere kant bekijken en gelijkenissen ontdekken, zijn sleutelelementen in een goed wederzijds begrip.
Suggesties om een gesprek aan te vatten:
- Leven thuis: ik haal uit de koelkast wat en wanneer ik er zin in heb zonder te vragen, er zijn geen afspraken over TV en computergebruik, we groeten ’s morgens en ’s avonds het hele gezin met een kus, we ontbijten iedere morgen samen, …
- Leven op school: ik kom met de fiets, te voet, bus, auto… , we nemen het woord zonder hand op steken, ieder lesuur een ander lokaal, we spreken de leerkrachten aan met de voornaam, …
- Leven tijdens de vrije tijd: hobby, sport, spel zijn eigen vrije keuze, ik neem er aan deel wanneer ik wil (of niet), …
- Eetgewoontes
- Begroetingsvormen
Twee kaders om verschillen bespreekbaar te maken.
Het DIVE-model
Als je denkt: “Deze situatie voelt vreemd aan”, of: “Ik weet niet goed hoe ik dit nu moet interpreteren”, of: “Ik weet niet zeker hoe ik moet lezen wat er nu aan de hand is”, dan kan het DIVE-model helpen.
De ‘Description, Interpretation, Verification, Evaluation’ (D.I.V.E.) of ‘Observation, Description, Interpretation, Suspension of Evaluation’ (O.D.I.S.) -modellen zijn praktische hulpmiddelen die we kunnen gebruiken wanneer we geconfronteerd worden met onbekende interculturele situaties of in andere onduidelijke of dubbelzinnige omstandigheden. Deze modellen kunnen ons helpen ons referentiekader te veranderen, nieuwsgierigheid te stimuleren, ons oordeel op te schorten en mogelijk effectiever en gepaster te reageren tijdens een interculturele interactie. Je leest er hier meer over.
De culturele dimensies van Hofstede
Waarom kunnen mensen uit verschillende culturen verschillend reageren op vergelijkbare contexten?
Volgens Geert Hofstede kan deze discrepantie in gedrag worden verklaard door culturele verschillen. Maar waarom lijken mensen uit andere culturen zich anders te gedragen en anders te denken?
Geert Hofstede ontwikkelde een theorie om dit fenomeen te verklaren op basis van studies waarbij meer dan 50 nationale culturen betrokken waren. Zijn theorie heet de ‘Culturele Dimensies Theorie’, en biedt een kader om te onderzoeken hoe culturele waarden gedrag beïnvloeden en aanwijzingen geven over waarom mensen in een cultuur zich op een bepaalde manier gedragen. De theorie presenteert zes Culturele Dimensies. Lees er hier meer over.